Hypotheekmarkt worstelt met nazorg.

Hypotheekmarkt worstelt met nazorg.

Veel mensen twijfelen over hun hypotheek nog wel voldoet. Begrijpelijk, want er is natuurlijk veel gebeurt de afgelopen jaren. De opbrengst van de beleggershypotheek valt tegen en de aflossingsvrije hypotheek was achteraf wellicht niet de beste keuze. Veel twijfelaars bellen de bank voor advies.

De grootbanken (ING, ABN AMRO en Rabobank) hebben duizenden medewerkers in dienst die de bellers te woord staan en daar waar nodig wordt de hypotheek aangepast door een gecertificeerd adviseur. Deze service van de bank kost de bank veel geld. Deze kosten verdient de bank terug met een hogere marge op de rente. De rente in Nederland is dan ook een stuk hoger dan in omringende landen. De overheid vindt dit een zorgelijke ontwikkeling. Diegene die geen advies vragen betalen nu mee aan de kosten voor diegene die wel advies vragen.

In de nieuwe wet BGFO 3 (ingangsdatum 1 januari 2013) wil de overheid meer transparantie. Zo wordt de afsluitprovisie afgeschaft en komen hier advieskosten voor in de plaats. Hoe de banken per 1 januari om zullen gaan met de nazorgkosten blijft nog even onduidelijk. De verwachting is dat ook daar advieskosten voor gerekend zullen gaan worden.

Ik wens u een goed weekend.

Bas Wassenberg

Directeur Bèta Financiële Diensten Haarlem, www.betafd.nl

vragen? Bel 023–8 200 300, mail info@betafd.nl of twitter @baswassenberg.

Plaats een reactie